dynamische-energieprijs.nl

MENU

Kennisartikel

Hoe het elektriciteitsnet in Zuid-Holland onder druk staat en wat je kunt doen om te helpen

Het elektriciteitsnet in Zuid-Holland is een complex systeem dat zorgt voor de levering van stroom aan miljoenen huishoudens, bedrijven en instellingen. Het net bestaat uit hoogspanningsleidingen, middenspanningskabels, laagspanningsdraden, transformatoren, schakelaars en andere apparatuur. Het net wordt beheerd door de landelijke netbeheerder TenneT en de regionale netbeheerders Stedin en Liander.

De geschiedenis van het elektriciteitsnet in Zuid-Holland

Het elektriciteitsnet in Zuid-Holland is ontstaan in de loop van de twintigste eeuw, toen steeds meer steden, dorpen en industrieën elektriciteit gingen gebruiken. In de jaren dertig werd het eerste hoogspanningsnet aangelegd, dat de verschillende lokale netten met elkaar verbond. Na de Tweede Wereldoorlog nam de vraag naar elektriciteit sterk toe, vooral door de groei van de Rotterdamse haven en de petrochemische industrie. Er werden nieuwe centrales gebouwd, zoals de Maasvlaktecentrale en de Eemshavencentrale, en het net werd verder uitgebreid en gemoderniseerd.

De huidige uitdagingen voor het elektriciteitsnet in Zuid-Holland

Het elektriciteitsnet in Zuid-Holland staat nu voor grote uitdagingen, die te maken hebben met de energietransitie, de verduurzaming en de digitalisering van de samenleving. Er zijn verschillende factoren die zorgen voor een toenemende druk op het net, zoals:

  • De groei van het aantal elektrische auto’s, die veel stroom vragen om op te laden.
  • De toename van het gebruik van warmtepompen, zonnepanelen en andere duurzame energiebronnen, die zorgen voor een variabel aanbod van stroom.
  • De ontwikkeling van nieuwe bedrijventerreinen, datacenters en woningbouwprojecten, die extra capaciteit nodig hebben om aan te sluiten op het net.
  • De afhankelijkheid van het buitenlandse elektriciteitsnet, dat ook te maken heeft met schommelingen in vraag en aanbod.

Deze factoren leiden ertoe dat het net steeds vaker tegen zijn grenzen aanloopt. Er is sprake van congestie, wat betekent dat er op bepaalde plaatsen en momenten niet genoeg ruimte is om alle stroom te transporteren. Dit kan leiden tot storingen, uitval of hogere kosten voor de gebruikers.

elektriciteitsnet zuid-holland

De onorthodoxe maatregelen die zijn aangekondigd om de problemen te verhelpen

Om de problemen met het elektriciteitsnet in Zuid-Holland te verhelpen, zijn er verschillende maatregelen nodig. Sommige daarvan zijn al in gang gezet, andere zijn nog in voorbereiding of onderzoek. Een overzicht van enkele belangrijke maatregelen is:

  • Het versnellen van de uitbreiding en versterking van het netwerk, door sneller vergunningen te verlenen, grond beschikbaar te stellen en procedures te verkorten.
  • Het stimuleren van flexibel gebruik van het netwerk, door afspraken te maken met bedrijven om op piekmomenten minder stroom te verbruiken of te produceren, of door gebruik te maken van slimme technologieën zoals batterijen of waterstof.
  • Het experimenteren met nieuwe oplossingen, zoals bidirectioneel laden (waarbij elektrische auto’s ook stroom kunnen terugleveren aan het net), dynamisch balanceren (waarbij het net zichzelf reguleert op basis van vraag en aanbod) of smart grids (waarbij het net wordt opgedeeld in kleinere eenheden die onderling communiceren).

Hoe dynamische energieprijzen kunnen helpen bij de uitdagingen

Een van de manieren om flexibel gebruik van het netwerk te bevorderen, is door gebruik te maken van dynamische energieprijzen. Dit zijn prijzen voor stroom en gas die direct gekoppeld zijn aan de prijzen op de spotmarkten voor elektriciteit en gas. Deze prijzen veranderen elk uur of elke dag, afhankelijk van de vraag en het aanbod. Hoe meer vraag, hoe hoger de prijs en andersom.

Door gebruik te maken van dynamische energieprijzen, kun je als consument profiteren van de momenten dat de stroom goedkoop is, en besparen op de momenten dat de stroom duur is. Zo kun je bijvoorbeeld je elektrische auto opladen als de zon schijnt of als er veel wind is, en je wasmachine aanzetten als er minder vraag is naar stroom. Dit is niet alleen goed voor je portemonnee, maar ook voor het milieu. Je draagt namelijk bij aan het verminderen van de CO2-uitstoot, doordat je meer gebruik maakt van duurzame energiebronnen.

Voordeligst én bestbeoordeeld
elektriciteitsnet zuid-holland tibber
Abdul Khadar Syed
Abdul Khadar Syed
19 April 2024
Ik gebruik tibber sinds 1 jaar en ben blij met tibber als energieleverancier. Ze hebben dit als een pakket als het gaat om dynamisch tarief en realtime zichtbaarheid van het gebruik. Ook met zonnepanelen is het voordelig. ik zal de komende maanden zien of de terugkeer van elektriciteit me enige besparing oplevert. Als je ook lid wilt worden van tibber, maak dan gebruik van mijn verwijzingscode om 50 euro korting te krijgen in de tibber-winkel. verwijzingscode: 08tdsvyn
Michel de Ligt
Michel de Ligt
16 April 2024
Mooie en duidelijke app, als ook nog het gas verbruik wordt toegevoegd is het nog beter.
J Somers
J Somers
15 April 2024
Een paar maanden bij Tibber en er komt veel informatie via de app . Bevalt tot nu prima
Neil Terwisscha
Neil Terwisscha
13 April 2024
Goede app van de beste energieleverancier van Nederland
Ana Grosso
Ana Grosso
12 April 2024
I love tibber! I’ve been saving sooo much money by using energy when the price is cheaper. Very happy to have switched to tibber :)

Gegarandeerd het voordeligst én de beste service
Bereken je maandbedrag bij Tibber »

Hoe huishoudens kunnen helpen door middel van slim laden, slim verwarmen en smarthome

Om optimaal gebruik te maken van dynamische energieprijzen, heb je wel slimme apparaten nodig die zich kunnen aanpassen aan de veranderende prijzen. Gelukkig zijn er steeds meer mogelijkheden om je huis slim te maken, zodat je comfortabeler, veiliger en energiezuiniger kunt wonen. Enkele voorbeelden zijn:

  • Slim laden: Met een slimme laadpaal of een slimme app kun je je elektrische auto automatisch laten opladen op de meest gunstige momenten voor het net en voor je portemonnee. Je kunt ook instellen hoe laat je de auto weer nodig hebt, zodat je altijd voldoende batterij hebt.
  • Slim verwarmen: Met een slimme thermostaat of een slimme radiatorthermostaat kun je je verwarming op afstand bedienen via een app of een spraakcommando. Je kunt ook schema’s instellen of gebruik maken van aanwezigheidsdetectie, zodat je verwarming alleen aan gaat als dat nodig is.
  • Smarthome: Met een smarthome kun je allerlei slimme apparaten in huis met elkaar verbinden en bedienen via een centraal systeem. Denk bijvoorbeeld aan slimme verlichting, slimme gordijnen, slimme beveiliging of slimme speakers. Je kunt ook scenario’s of automatiseringen instellen, zodat je apparaten samenwerken op basis van jouw wensen of situatie.

Welke merken en modellen elektrische auto’s nu het meest worden gereden in Zuid-Holland

Elektrisch rijden wordt steeds populairder in Nederland, en ook in Zuid-Holland. Volgens de cijfers van RVO.nl waren er eind 2023 in totaal 113.246 elektrische personenauto’s geregistreerd in Zuid-Holland, waarvan 83.449 volledig elektrisch (BEV) en 29.797 plug-in hybride (PHEV). Dat is ongeveer 18% van het totale aantal elektrische personenauto’s in Nederland.

De top 5 van meest geregistreerde BEV-merken in Zuid-Holland eind 2023 was:

Hoeveel de eigenaren van elektrische auto’s nu al besparen door slim te laden

Door slim te laden met dynamische energieprijzen, kunnen de eigenaren van elektrische auto’s in Zuid-Holland nu al flink besparen op hun energierekening. Hoeveel ze besparen, hangt af van het merk en model van hun auto, de capaciteit van hun batterij, het aantal kilometers dat ze rijden, en de prijsverschillen tussen de piek- en daluren.

Om een indicatie te geven, hebben we een rekenvoorbeeld gemaakt voor een Tesla Model 3, een Volkswagen ID.3 en een Hyundai Kona Electric, die alle drie tot de populairste BEV-modellen in Zuid-Holland behoren. We gaan uit van de volgende aannames:

  • De gemiddelde prijs voor stroom tijdens de piekuren is €0,25 per kWh.
  • De gemiddelde prijs voor stroom tijdens de daluren is €0,15 per kWh.
  • De gemiddelde prijs voor stroom tijdens de nachturen is €0,10 per kWh.
  • De gemiddelde verbruikskosten per kilometer zijn €0,04 voor de Tesla Model 3, €0,03 voor de Volkswagen ID.3 en €0,02 voor de Hyundai Kona Electric.
  • De gemiddelde jaarlijkse afstand die wordt gereden is 15.000 km.
  • De auto’s worden elke dag opgeladen tot 80% van hun maximale capaciteit.
  • De Tesla Model 3 heeft een batterijcapaciteit van 75 kWh, de Volkswagen ID.3 heeft een batterijcapaciteit van 58 kWh en de Hyundai Kona Electric heeft een batterijcapaciteit van 64 kWh.

Met deze aannames kunnen we berekenen hoeveel de eigenaren van deze auto’s zouden betalen als ze altijd tijdens de piekuren zouden opladen, en hoeveel ze zouden besparen als ze slim zouden opladen tijdens de dal- of nachturen. De resultaten zijn als volgt:

Merk en modelKosten per jaar bij opladen tijdens piekurenKosten per jaar bij opladen tijdens dalurenKosten per jaar bij opladen tijdens nachturenBesparing per jaar bij opladen tijdens dalurenBesparing per jaar bij opladen tijdens nachturen
Tesla Model 3€900€540€360€360€540
Volkswagen ID.3€696€417€278€279€418
Hyundai Kona Electric€768€460€307€308€461

Zoals je kunt zien, kunnen de eigenaren van deze elektrische auto’s honderden euro’s per jaar besparen door slim te laden met dynamische energieprijzen. Dit is nog exclusief eventuele subsidies of kortingen die ze kunnen krijgen voor het rijden van een elektrische auto.

Conclusie

Het elektriciteitsnet in Zuid-Holland staat onder druk door de energietransitie, de verduurzaming en de digitalisering van de samenleving. Er zijn verschillende maatregelen nodig om het net te verbeteren en te stabiliseren, waarbij ook de consumenten een rol kunnen spelen. Door gebruik te maken van dynamische energieprijzen en slimme apparaten, kunnen ze niet alleen geld besparen op hun energierekening, maar ook bijdragen aan een duurzamere en betrouwbaardere energievoorziening.

Dagelijks opzegbaar – zonder opzegboete! Dus makkelijk te proberen wanneer je huidige energiecontract afloopt.